Vad gör switchen på Forscan

Vad gör switchen på en FORScan-adapter?

En FORScan-adapter används för att diagnostisera, programmera och modifiera fordonsmoduler i Ford- och Mazda-bilar. Eftersom dessa fordon använder flera kommunikationsbussar (CAN-nätverk) för att hantera olika system, krävs en adapter som kan växla mellan dessa. Det är här switchen på vissa FORScan-adaptrar kommer in i bilden.


Vad är syftet med switchen?

Switchen på en FORScan-adapter används för att manuellt byta mellan två olika CAN-bussar:

  1. HS-CAN (High-Speed Controller Area Network)
  2. MS-CAN (Medium-Speed Controller Area Network)

Ford använder HS-CAN för att kommunicera med huvudsakliga styrmoduler, som motorstyrning (PCM), ABS, växellåda och airbag. Däremot används MS-CAN för komfort- och infotainmentsystem, som klimatkontroll, dörrmoduler och radio.

Eftersom standard-OBD2-adaptrar inte automatiskt kan läsa MS-CAN-data, behövs en adapter med en fysisk switch som låter användaren manuellt byta mellan dessa två nätverk.


Hur fungerar switchen i praktiken?

När du kopplar in en FORScan-adapter i bilens OBD2-port och startar FORScan-programvaran, kommer systemet att försöka identifiera vilka moduler som finns i bilen.

  • I HS-CAN-läge (standardläge):
    • FORScan kan kommunicera med vanliga moduler, såsom PCM (Powertrain Control Module), ABS (Antilock Braking System), TCM (Transmission Control Module), IPC (Instrument Panel Cluster) och andra som använder hög hastighet.
  • När FORScan ber dig byta till MS-CAN:
    • Programvaran behöver kommunicera med moduler som sitter på den medelhastiga bussen. Då måste du flytta switchen till MS-CAN-läge.
    • Efter att ha läst information från MS-CAN-moduler, kan FORScan be dig att flytta tillbaka switchen till HS-CAN för vidare diagnostik eller programmering.

Varför har vissa adaptrar ingen switch?

Vissa nyare adaptrar har en inbyggd automatisk omkopplare mellan HS-CAN och MS-CAN. Det innebär att de inte behöver en fysisk switch – FORScan hanterar bytet automatiskt via programvaran.


Hur använder man switchen korrekt?

  1. Starta FORScan och anslut din adapter till bilens OBD2-port.
  2. Välj rätt kommunikationsport i FORScan och anslut till fordonet.
  3. När FORScan ber dig byta till MS-CAN, flytta switchen på adaptern och bekräfta i programvaran.
  4. När du är klar med MS-CAN-moduler, flytta switchen tillbaka till HS-CAN och fortsätt diagnostik eller programmering.

⚠ Viktigt att tänka på:

  • Byt inte switchläge när FORScan aktivt kommunicerar med en modul – vänta tills programmet ber om det.
  • Se till att du har en kompatibel adapter; vissa billiga ELM327-kloner har en opålitlig switch och kan orsaka fel vid programmering.

Sammanfattning

Switchen på en FORScan-adapter gör det möjligt att manuellt byta mellan HS-CAN och MS-CAN-bussarna i Ford- och Mazda-bilar. Detta är nödvändigt för att kunna läsa och programmera alla moduler i bilen, inklusive komfort- och infotainmentsystem.

---- Sammanfattning nedan ---

Switchen på en FORScan-adapter används för att växla mellan olika datanätverk i Ford-fordon. Ford använder flera kommunikationsbussar (som HS-CAN, MS-CAN och ibland även J1850), och vissa moduler finns på olika bussar.

Vanliga lägen på en FORScan-adapter med switch:

  1. HS-CAN (Hög hastighet CAN-buss) – Standardläge för de flesta ECU:er (motor, ABS, växellåda osv.).
  2. MS-CAN (Låg hastighet CAN-buss) – Används för komfortsystem som dörrmoduler, infotainment och klimatanläggning.

När du använder FORScan-programvaran på en dator eller mobil, kan du behöva växla switchen manuellt beroende på vilken modul du vill läsa eller programmera.