FCA Bypass SGW – Få full åtkomst till din bils diagnossystem
Fordon från FCA-koncernen (Fiat Chrysler Automobiles) har sedan 2018 varit utrustade med en säkerhetsfunktion kallad SGW – Secure Gateway. Det är en digital spärr som begränsar tillgången till bilens styrsystem via OBD2-porten. För att kunna utföra avancerad diagnostik, kodning och serviceåterställning krävs en FCA Bypass SGW-modul eller kabel.
Med en SGW-bypass för FCA får du fullständig åtkomst till bilens kommunikationsnätverk, vilket gör att du kan använda dina egna diagnosverktyg – utan att tvingas till märkesverkstad.
Vad är SGW och varför finns det?
🔒 SGW (Secure Gateway) är en säkerhetsmodul som skyddar bilens interna CAN-buss från obehörig åtkomst via OBD2-porten.
🛠️ Det innebär att även om du kan läsa vissa felkoder, så blockeras viktiga funktioner som:
-
Att rensa felkoder
-
Serviceåterställning
-
Live-data
-
Anpassningar eller kodning
✅ Lösningen är en FCA SGW Bypass – en fysisk koppling som tillfälligt kringgår SGW-modulen och låter dig arbeta fritt med dina verktyg.
När behövs en FCA SGW Bypass?
Du behöver en bypass om du har en Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram eller Alfa Romeo från 2018 och framåt och vill:
-
🔧 Utföra fullständig felsökning
-
🔄 Nollställa oljeservice
-
⚙️ Programmera eller koda inställningar
-
🧠 Använda avancerade appar som AlfaOBD eller Multiecuscan
Populära bilmodeller som kräver FCA SGW Bypass
Märke | Modell (exempel) | Årsmodeller |
---|---|---|
Fiat | 500e, Ducato, Tipo, Panda | 2018–> |
Jeep | Renegade, Compass, Cherokee | 2018–> |
Alfa Romeo | Giulia, Stelvio, Giulietta | 2018–> |
Chrysler | Pacifica, 300 | 2018–> |
Dodge | Charger, Durango, Ram 1500 | 2018–> |
Hur fungerar FCA SGW Bypass?
SGW-bypassen ansluts direkt till bilens CAN-buss, antingen via:
-
🔌 12+8-pin adapter – går från OBD2-port till diagnosverktyg via specialkontakt
-
🧩 Intern kabel – kopplas in bakom instrumentpanel direkt till SGW-enheten
När bypassen är ansluten, tillåts full kommunikation mellan din OBD2-enhet och bilens styrsystem.
💡 Ofta krävs ingen omprogrammering – det är "plug and play", men bör endast användas under aktiv diagnostik.
Kompatibla verktyg och appar
SGW-bypassen fungerar med alla moderna OBD2-verktyg som har FCA-stöd:
✅ AlfaOBD (Android/Windows) – rekommenderas för Fiat, Jeep och Dodge
✅ Multiecuscan – främst för Fiat och Alfa Romeo
✅ Autel, Launch, Thinkdiag – vissa modeller har fullt SGW-stöd
✅ ELM327 – fungerar om appen stöder SGW-bypass
✅ Forscan – kan fungera med vissa Chrysler/Jeep, beroende på modell
Vad behöver du?
För att komma igång med FCA-diagnos via bypass:
-
✅ En FCA SGW Bypass – kabel eller modul beroende på bilmodell
-
✅ En kompatibel OBD2-skanner eller app
-
✅ En smartphone, surfplatta eller dator
-
🔌 Eventuellt en ELM327-adapter, Bluetooth, WiFi eller USB
Vanliga frågor
Är det säkert att använda en bypass?
Ja, så länge du använder den tillfälligt och endast under diagnostik eller kodning. SGW-skyddet bör återställas efter användning.
Ska jag använda 12+8 adapter eller intern kabel?
12+8 är enklast – ingen demontering krävs. Vissa modeller kräver dock direktanslutning till SGW-boxen.
Hur vet jag om min bil har SGW?
Om bilen är FCA och tillverkad 2018 eller senare, är det nästan säkert. Vissa appar (t.ex. AlfaOBD) kan också visa SGW-status vid uppkoppling.
Kan jag lämna bypassen installerad permanent?
Det rekommenderas inte. SGW finns där av säkerhetsskäl. Använd den endast vid behov, sedan återställ originalkopplingen.
Därför väljer kunder våra FCA SGW Bypass-lösningar
✅ Tydlig kompatibilitet med modeller och årsmodeller
✅ Högkvalitativa kontakter och kablar
✅ Passar till AlfaOBD, Multiecuscan m.fl.
✅ Support före och efter köp – vi hjälper dig rätt
✅ Snabb leverans & e-handelsvänlig support
Sammanfattning: Lås upp bilen du äger – på riktigt
Med en FCA SGW Bypass får du tillbaka kontrollen över bilen. Du kan läsa, skriva, rensa och anpassa – utan att betala för dyr verkstadsdiagnos eller sitta fast i fabrikens begränsningar.
🧰 Lås upp funktioner. Spara tid och pengar. Börja felsöka som ett proffs med FCA Bypass SGW.